2016. január 1., péntek

Szilveszter

Szilveszter, és persze a karácsony. Na, itt ilyen nincsen. Illetve, persze van, de nem olyan és nem akkor. Az új évet itt akkor ünneplik, amikor az etióp naptár szerint új év kezdődik, ez pedig szeptemberben (a mi szeptember 11-énk) van. A mi szilveszterünk itt egy teljesen közönséges hétköznap, mint mondjuk október 9-e otthon. A karácsonnyal pont ugyanez a helyzet: december 24-e (és 25, 26 is) sima hétköznap, bármiféle ünneplés nélkül. Az itteni karácsony -- hiszen ortodoxok -- a mi január 7-énken lesz. Hogy milyen, azt majd amikor látom, leírom.

Szóval, ami a decemberi ünnepnapokat illeti, azok itt nem úgy alakulnak, mint Európában. Azért van itt is ünnep, mégpedig 29-e, Szent Gábriel napja. Meg is hívtak rá, és persze el is mentem. Alapvetően ez is vallási ünnep, már reggel nagyon sokan vonulnak a templomokba, ez esetben különösen sokan a megfelelő szentről elnevezett templomba (ebben az esetben ez inkább katedrális). Aztán, a nap során, hasonlóan ahhoz, mint Magyarországon régebben szokás volt húsvétkor, az emberek egymást látogatják. A vendégségben esznek-isznak, de alkoholt csak nagyon keveset, az is kizárólag egyfajta házi sör, olyasmi, mint amiről már írtam. Én két helyre is mentem és mondhatom, ettem eleget és két pohár sört is ittam. Ez alkalomból nem fotóztam, úgy gondolom, illetlenség lett volna, nem azért hívtak.
Az intézet munkatársainak nagyobb részével mentünk el az intézetigazgató, Daniel lakására, az volt az első állomás, utána pedig rövid sétával az egyik titkárnőt látogattuk meg. Egyébként elég sokan tudnak ilyenkor összegyűlni, az utcák is tele vannak. És még valami: mivel mindenki eszik-iszik, ezért a szegények és koldusok is kapnak belőle: a házak, lakások mellett sok helyen láttam, hogy nekik is jut egy-egy tányér finomság.

Na, de most nem is erről akarok írni, hanem inkább feltöltök néhány képet arról, hogy milyen virágok nyílnak itt szilveszterkor és milyenek is a tüskés bokrok.

(Hopp, mindjárt megint "coffe ceremony" lesz, itt az intézetben úgyhogy gyorsan neki kell állnom a feltöltésnek! Már pörkölik a kávét...


Ez is egy olyan növény, aminek nem tudom a nevét. Szép, közepes termetű fa, csak azért fényképeztem le, hogy lássék: éppen a termését neveli.


Még korábban -- talán a Hagre Selam részben? -- írtam, hogy általánosak a tüskés, szúrós növények. Ez érthető is, hiszen a száraz éghajlat miatt nagyon kell vigyázniuk magukra: ha valami lelegeli az ágaikat, leveleiket, akkor sokáig tart újat növeszteni. Na, ez itt egy ilyen bokor, az egyetemről Szép, szürkészöld levelei vannak, de kinagyítva látszik, -- különösen a közeli ágan -- hogy tiszta tövis az egész. Nekem egy ilyen szúrta meg az egyik ujjamat eléggé fájdalmasan, amikor végig akartam simítani a levelein.


Tessék, egy másik kis bokor, ebből is sok van. Nem kell magyarázni, hogy miért nem érdemes egy ilyennel borított területen átvágni, rövidebb utat keresve.


Ez a fenti bokor egy ága, közelebbről fényképezve.


Ez is nagyon általános növény, mindenütt, ahol száraz, kemény, letaposott talaj van, megél. Távolabbról nézve az ezzel borított földet, szép látvány: a zöldes szürke levelek között rengeteg szép, sárgás virág nyílik. Egyébként nagyjából térdmagasságúra nő és nem éreztem, hogy illatos lenne.


A fentebbi növény közelről. Egészen jól látszik, hogy miért rossz ötlet egy ilyen virággal borított mezőn leheveredni, akár csak rövid időre is. Illetve, aki leheveredik rájuk, az egészen biztosan csak nagyon rövid időre teszi ezt. Egyébként tényleg szép.


Nem tudom milyen bokor egy kerítés mentén. Növényekhez értőknek érdekes lehet, hogy meglepően sok itteni, virágos növénynek igazándiből nincs is olyan értelemben vett virága, mint mondjuk, a cseresznyének. Nagyon jól látható, hogy a színes virágok valójában csak csokorba rendeződött, színes levelek. Persze, ez minden virágra igaz, mert ugye a virágok a levelekből fejlődtek ki, de itt valamiért különösen sok ilyet láttam. Egyébként nem éreztem, hogy illatuk lenne.


Ez a nagyon szép lila virág is, közelebbről nézve, nem más, mint szép lila levél. De nagyon szép és ezeknek a bokroknak rengeteg viráguk van, jóformán olyanok, mint egy-egy dús virágzatú orgonabokor. Illatuk azonban ezeknek sincs.


Trópusi csendélet: különféle bokrok és különféle színű virágok egy pálmafával a háttérben, 2015 december 31-én. Élőben nagyon szép. 


Gránátalma. Ilyen Pécsen is van, de egyrészt nem így néz ki decemberben, másrészt itt bárhol beérik, nem csak a védettebb helyeken.


Leander, vagy micsoda -- ha nem az, akkor lehet javítani a kommentekben --, de itt persze ilyenkor is kint, a szabadban virít és nagyra nő. Igazság szerint nem tudom, hogy otthon hogyan kezelik, de ha itt megél, akkor nagyon sok vízre nem lehet szüksége.

1 megjegyzés:

  1. "Nem tudom milyen bokor egy kerítés mentén." - Mikulásvirág. :o) Csak mi sokkal kisebbnek ismerjük. Én is meglepődtem, amikor ott álltam egy ilyen 2,5 méter magas bokor előtt.

    "Ez a nagyon szép lila virág is, közelebbről nézve, nem más, mint szép lila levél." - Bougainvillea vagy magyarul murvafürt. Imádom!

    "Leander, vagy micsoda" - Igen, leander. :o)

    A tövises cserje a virágját elnézve valami rózsaféle lehet. Nem találkoztam ilyennel. Igaz, én Addisban voltam és Addistól délre jártam.

    VálaszTörlés